Sasad Resort Lakópark, I. ütem

Helyszín: Budapest XI., Rupphegyi út 6.

Átadás éve: 2009

Építész: TIMA Zoltán

Építész munkatársak: NAGY Borbála, GÖMÖRY Kristóf, MOLNÁR J. Tibor

Tájépítész: S73 Kft.

 

 

Korábban a Sasad Kertészet üvegházi telepe volt az a közel 14 hektáros terület, amely a Budaörsi úttól északra, a Rupp­hegyi út és a Felsőhatár út (budaörsi városhatár) között helyezkedik el. A terület környezetében a budaörsi oldalon részben beépült vagy beépítés alatt álló lakóterület található. A területtől északra és keletre lévő madárhegyi részről általánosságban elmondható, hogy a telkek egy része rendezetlen, a közterületek rendezése számos esetben nem történt meg. A terület a Budaörsi úttól északi irányba 10–12 métert emelkedik. A terepemelkedést a Felsőhatár út menti oldalon a korábbi használat során csökkentették oly módon, hogy a terepszintből két-három métert eltávolítva egy ugyanilyen méretű bevágást hoztak létre. A megvalósuló beépítés során visszaállították az eredetivel közel megegyező terepalakulatot, egyben megszün­tették a Felsőhatár út menti jelentős szintkülönb­séget is.

A városhatáron futó Felsőhatár út, valamint a terület középvonalában vezetett Rupphegyi út a tágabb környezet – elsősorban a budaörsi és madárhegyi új lakóterületek – feltárását is szolgálja. A Madárhegy nagyobb forgalmi terhelése miatt a tervezési területen belüli új beépítések feltárására olyan, a fő feltáró utakhoz kapcsolódó belső úthálózatot hoztak létre, amely lehetővé teszi az épületek védettebb, a főbb útvonalaktól elválasztott megközelítését. Ennek eredményeképpen az épületek gépkocsival kizárólag a belső lakó- vagy szervizutakról közelíthetőek meg. A Rupphegyi út és Felsőhatár út közötti terület középvonalában húzódó, lefedésre került esővízárok mentén, intenzív zöldterületekkel határolt gyalogos- és kerékpárutat hoztak létre. E belső zöld tengely összeköttetést biztosít a Budaörsi út felé irányuló tömegközlekedési kapcsolatokhoz, ugyanakkor sétányként, játszótérrel és pihenőhellyel kiegészített sétaútként is szolgál.

Az épületek a teljes fejlesztés I. ütemeként épültek meg. A telken belüli elhelyezés – a maximális épületméret figyelembevételével – a keretes beépítés elveit követi, amelynek következtében viszonylag nagyméretű belső zöldterületek jöttek létre. A közös kerteken belül, kertépítészeti eszközök segítségével különböző funkciójú, a kertvárosi atmoszférát, ugyanakkor a földszinti lakások intimitását is biztosító, magas minőségű zöldfelületeket alakítottak ki. A beépítés egyik legfontosabb szempontja a telken belüli gépkocsiforgalom kizárása volt. Ennek érdekében a telek belsejében lévő épületek alagsori szintjeit – közös gépkocsibejárattal – a déli utcavonalon álló épületekkel összevonták. Az északi utcavonalon álló épületek mindegyikének önálló alagsori behajtási lehetősége van. Az épületek hangsúlyozottan egységes építészeti megjelenésűek. Az alkalmazott homlokzati anyagok és a tágas belső közös terek a hely és környezetének értékét is tükrözik. Az egyszerű és visszafogott tömegformálás ellenpontozza a főként budaörsi szomszédos épületek vegyes építészeti megjelenését.

 

 

Megosztás