Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér T2B-móló

Helyszín: 1185 Budapest, BUD Nemzetközi Repülőtér, 2-es Terminál, B pier

Átadás éve: 2018

Építész: TIMA Zoltán

Projektvezető építész: NÉMETH Tamás

Építész munkatársak: TÖLGYESI Kaplony, MOLNÁR Tibor, GÁL Borbála, GÖNCZÖL Zsófia, BODA István, BAKOS Dávid

 

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminál 2007 óta tartó fejlesztésének újabb fontos mérföldköve a 2018-ban átadott T2B-Móló új épülete, mely a 2B Terminál épületéhez kapcsolódóan 7 új utashíddal, 10 kontakt gépállással és 7 buszos kapuval biztosítja az induló és érkező repülőgépek közvetlen csatlakozását. A főleg schengeni légiforgalmat kiszolgáló kétszintes épület indulási szintje és szerkezeti rasztere (8,4/8,4 m) igazodik a meglévő T2B épületéhez, de a fő funkcionális területet jelentő indulási tranzit szint 3 raszter széles, 30 raszter hosszú, belső pillérek nélkül kialakított csarnoktér, mely lehetővé tette a belső elrendezés flexibilis kialakíthatóságát.

A rámpákkal csatlakozó fix hidak és a csatlakozó lépcsőházak alaprajzi helyét és kialakítását alapvetően a csatlakozó légi oldali előtér elrendezése, a repülőgépek parkolási lehetősége határozta meg. Az épület 3 db súlyponti elhelyezésű, süllyesztett kialakítású és a tető felől optikailag takart gépészeti blokkja az indulási szinti vizesblokkok és kereskedelmi bérterületek középső raszterben kialakított magjai felett helyezkednek el. A légi előtér szintjén az épület alatt nyitott parkoló és üzemi területek kialakítottak, míg az indulási szint vasbeton födéme alatt a függesztett szerkezetű érkezési folyosón keresztül az utasforgalom a 2B Terminál érkezési szintjéhez kapcsolódó, kétoldalt végig üvegezett homlokzatú csarnokába egykarú lépcsővel és lifttel tud lejutni.

A kötött funkcionális követelmények ésszerű és gazdaságos kielégítése mellett az építészeti koncepció célja az épület külső és belső megjelenésének átláthatóan rendezett és egyszerűségében tiszta kialakítása volt. Az indulási szint legfontosabb helyiségének, az indulási csarnok építészeti/belsőépítészeti koncepciója szerint a csarnoktér álmennyezet nélkül tervezett, ezért fontos szempont volt a szakági vezetékek és installációk építészetileg megfelelő megjelenéssel történő rendezett/takart kialakítása.

Az épület egységes homlokzati anyaghasználata, fehér fémlemez felületei valamint az üvegezett homlokzatok vízszintes osztásrendszere folytatja a SkyCourt nagyvonalú koncepcióját, míg az indulási csarnoktérben a kicsit nyersebb, iparibb megjelenést biztosító nagyméretű látszóbeton felületek és sötétszürke kerámia padlóburkolat megnyugtató hátteret biztosít a tervezett közlekedési funkció sokszínű áramlásának.

 

 

Megosztás

Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér SkyCourt

Helyszín: Budapest, Ferihegy Átadás éve: 2011 Vezető építész: TIMA Zoltán Építészek: NÉMETH Tamás, MOLNÁR J. Tibor Építész munkatársak: RÁTI Orsolya, SZABÓ Dávid, […]

Megosztás